čtvrtek 23. října 2008

Recenze na Máj



Hlavním důvodem, proč natočit film Máj, byl nejspíš pokus o přiblížení klasického díla české literatury z období romantismu současné společnosti. „Máj“ režiséra a kameramana F. A. Brabce, který právě přichází do našich kin, se o to opravdu jen pokusil. Bohužel neúspěšně.
Brabcův předešlý film Kytice byl hned na první pohled povedenější. Byl oceněn
4 Českými lvi a v době svého uvedení slavil s návštěvností přes 600 000 diváků, na české poměry výrazný divácký úspěch.
Jak informoval plakát, který je mimojiné laděn do podzimu, film je přístupný od 12 let. Možná jsem trochu konzervativní, ale představa mojí dvanáctileté sestry, která jde do kina s očekáváním, že uvidí takto zpracovaný příběh lásky Viléma a Jarmily, mě děsí. Sama mám tuto baladu v oblibě, ale už po shlédnutí traileru jsem od celého filmu nečekala žádný zázrak. Máj je rozhodně nezfilmovatelná kniha.
Scény v první polovině filmu byly až mysteriózně podbarveny, díky čemuž vyvolávaly poetický dojem. Velké plus znamenala i nezničená krajina v Českém Ráji, která poskytla romantické ruiny hradu, rybníky i lesy.
V hlavních rolích se objevili mě neznámí mladí herci, kteří nepodávali nadprůměrné výkony. Ruku na sdrce, Jarmila byla divná. I nepozorný divák poznamenal, že během filmu ani jednou nepromluvila. Smála se, chvíli i brečela, ale mlčela. Asi polovinu filmu byla vyslečená, což ocenila především mužská část obecenstva.
Hlavní nesrovanalostí, která mi kazila celkový příběh bylo to, že Vilém znal svého otce už před tím, než si s mlčenlivou Jarmilou vůbec něco začal. Při vraždě ho nebyl schopný identifikovat, ale kdo jiný by koukal Jarmile pod sukni.
Neopomeňme fakt, že soudtrack k filmu zpracovala česká popová kapela Support Lesbiens. Myslíte, že by si Mácha k psaní tohoto díla dokázal představit něco takového?
Naštěstí se všechno stihlo odehrát v pouhých 80 minutách. Čas tak akorát na dopití koly, dojezení sáčku s popkornem a rychlý útěk z kina.

Žádné komentáře: