sobota 18. dubna 2009

Malý princ




Je jednoduché označit Malého prince za svou životní knihu, protože on si to vážně zaslouží. Včera jsme jeli s otcem s Margaretou od veterinářky, kočka zlobila, drápala a línala a nějak jsme se zase začali bavit o pomíjivosti a o tom, proč spěchat, když v podstatě není důvod. Zpomalil a společně s kočkou jsme se koukali po okolí a on pronesl: "Víš jak je ten příběh v Malém princi, když mluví s tím prodavačem pilulek proti žízni?" Nezbývalo mi než přiznat, že jsem to ještě nikdy nečetla. "Obchodník prodával pilulky proti žízni, které když člověk jednou za týden polkne, nemusí pít a tím vlastně ušetří 53 minut týdně. A každý si s těmi 53 minutami může udělat, co chce. Na čem mu malý princ odpověděl, že kdyby měl 53 minut nazbyt, šel by docela pomalounku ke studánce. Ten maličký to měl zmáknuté, co?" Nezbývalo než přikývnout a dál se kochat výhledem z okna. Takže večer místo toho abych šla do irské nebo jela slavit do Jindřichova, jsem strávila noc s Malým princem. A našla jednu z těch knížek, u kterých nedopustím, aby se mým dětem dostali do rukou až těsně před maturitou.


"Co to znamená ochočit?"
"Je to něco na co se moc zapomíná," odpověděla liška. "Znamená to vytvořit pouta..."
"Vytvořit pouta?"
"Ovšem," řekla liška. " Ty jsi zatím pro mne jen malým chlapcem podobným statisícům malých chlapců. Nepotřebuji tě a ty mě taky nepotřebuješ. Jsem pro tebe jen liškou podobnou statisícům lišek. Ale když si mě ochočíš, budeme potřebovat jeden druhého. Budeš pro mě jediným na světě a já zase pro tebe jedinou na světě..."
"Začínám chápat," řekl malý princ.


"Ochoč si mě, prosím!" řekla.
"Velmi rád," odvětil malý princ, "Ale nemám moc času. Musím objevit přátele a poznat spoustu věcí."
"Známe jen ty věci, které si ochočíme," řekla liška. "Lidé už nemají čas aby něco poznávali. Kupují u obchodníků věci úplně hotové. Ale poněvadž přátelé nejsou na prodej, nemají přátel. Chceš-li přítele, ochoč si mě!"
"Co mám dělat?" zeptal se malý princ.
"Musíš být hodně trpělivý," odpověděla liška.

A písnička na závěr.. :)

Žádné komentáře: